Παρασκευή, 4 Σεπτεμβρίου 2015

Η Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά εκπέμπει S.O.S στην Αρχαία Πόλη της Παλμύρας στη Συρία!


ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΛΜΥΡΑ ΚΑΙ ΤΖΙΧΑΝΤΙΣΤΕΣ
* Του Νικολάου Περίσου
Εισαγωγή
Η ανθρώπινη κοινωνία του 21ου αιώνα ,στην οποία ζούμε σήμερα , αντιμετωπίζει καθημερινά αρκετά προβλήματα. Τα περισσότερα από αυτά χαρακτηρίζονται από την έννοια της κρίσης. Η έννοια της κρίσης έχει επηρεάσει πολλούς τομείς της ίδιας της κοινωνίας στην οποία ανήκουμε και έχει αποδοθεί με 2 κύριες μορφές όπως η ανθρωπιστική κρίση και η οικονομική κρίση . Ως αποτέλεσμα αυτών των 2 μορφών επήλθε ,ως φυσικό επακόλουθο, η δημιουργία μιας νέας μορφής κρίσης η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί πολύ χειρότερη από τις 2 προαναφερθέντες και αυτή είναι η Πολιτισμική Κρίση.
Η έννοια της Πολιτισμικής Κρίσης αποσκοπεί στην αποδυνάμωση σημαντικών θεσμών που αποτέλεσαν εδώ και εκατομμύρια χρόνια , από την αρχαιότητα ως και σήμερα , βασικούς πυλώνες για την σωστή και αξιοπρεπή συμπεριφορά των ανθρώπων μεταξύ τους , αλλά πάνω από όλα το σεβασμό που απέδιδαν σε βασικές έννοιες και αξίες όπως είναι τα ήθη , τα έθιμα , οι ανθρώπινες αξίες , οι παραδόσεις καθώς και η προστασία και η ανάδειξη μνημείων μεγάλης πολιτισμικής κληρονομιάς.
Ένα από τα μεγαλύτερα πλήγματα που δέχτηκε και συνεχίζει να δέχεται η Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά είναι η συνεχής λεαλάτηση και καταστροφή των σημαντικότερων ιστορικών και αρχαιολογικών μνημείων στην Αρχαία Παλμύρα στην περιοχή της Συρίας.

Η έννοια της Πολιτισμικής Κρίσης σε συνδιασμό με τον έντονο Θρησκευτικό Φανατισμό οδήγησε της ένοπλες στρατιωτικές δυνάμεις της I.S.I.S στην καταστροφή σημαντικών αρχαιολογικών θησαυρών στην περιοχή της Παλμύρας , που είχε θεωρηθεί το 1980 από την Unesco ολόκληρη η αρχαία πόλη ως Σύμβολο Παγκόσμιας Πολιτισμικής Κληρονομιάς και πρέπει κατά το γράμμα του νόμου να προστατεύονται τέτοιοι μνημειακοί ,αρχαιολογικοί χώροι ακόμη σε εμπόλεμη κατάσταση , κάτι που στην παρούσα κατάσταση δεν εφαρμόστηκε καθόλου και έχει ως τραγικό αποτέλεσμα να βεβηλωθούν να καούν και να ισοπεδωθούν ολοσκαιρώς μνημεία σύμβολα της αρχαιότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ναός του Βάαλ-Δία στην Αρχαία Παλμύρα!
ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΛΜΥΡΑ3
Η Ιστορία της Αρχαίας Παλμύρας
Η πόλη της αρχαίας Παλμύρας βρίσκεται χτισμένη σε απόσταση 245 χλμ. βορειοανατολικά της πρωτεύουσας Δαμασκού και 201 χλμ. νοτιοδυτικά της πόλης Deir Ez-Zour.
Η Παλμύρα υπήρξε ένας σημαντικός σταθμός στη διαδρομή των πανάρχαιων εμπορικών καραβανιών που έρχονταν από τη Βαβυλωνία και διέσχιζαν την έρημο με κατεύθυνση τη Μεσόγειο. Ήταν μια πράσινη κουκκίδα ζωής μέσα στο θανάσιμο περιβάλλον της ερήμου, μια ανάπαυλα στο μαρτύριο της άμμου.
Ήταν γνωστή και ως η «Νύμφη της Ερήμου». Το ελληνικό όνομα «Παλμύρα» αποτελεί μετάφραση του αρχικού αραμαϊκού ονόματος Tadmor, που σημαίνει «φοινίκια πόλη».Η ιστορία της πόλης ξεκινά σε αυτή την όαση, όπου έκαναν στάση οι έμποροι. Η πόλη υπήρξε σταθμός στη διαδρομή των εμπορικών καραβανιών που έρχονταν από τη Βαβυλωνία και κατευθύνονταν προς τη Μεσόγειο.
Όπως και η Βενετία, υπήρξε εμπορικό κέντρο, μόνο που αντί για νερό είχε έρημο και αντί για πλοία, καμήλες.
Ανασκαφές έφεραν στο φως έναν νεολιθικό οικισμό 5.000 ετών, απόδειξη ότι η περιοχή κατοικήθηκε από πολύ νωρίς.
Η εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου την έφερε σε επαφή με τον ελληνικό πολιτισμό, ενώ κατά τους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους η πόλη της όασης παρουσιάζεται πλέον με το όνομα που έγινε γνωστή σε μας: Παλμύρα (Φοινικόπολις, η πόλις των Φοινίκων).
Πρωταγωνιστικό ρόλο στα ιστορικά δρώμενα της περιοχής η Παλμύρα άρχισε να διαδραματίζει μετά τον 1οΠ.Χ. αιώνα, όταν το εμπόριο των καραβανιών έφερε πλούτο και ευημερία στους κατοίκους της πόλης. Μπαχαρικά, πολύτιμοι λίθοι, μετάξι, αρώματα, υφάσματα, χρυσάφι και γυάλινα σκεύη έφταναν εδώ από την Κεντρική Ασία, την Ινδία και την Αραβική χερσόνησο, με τελικό προορισμό τις αγορές της Μεσογείου.
Η Παλμύρα ιδρύθηκε τον 1ο αιώνα π.Χ. και γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη υπό ρωμαϊκή κατοχή. Ωστόσο, τον 3ο αιώναΜ.Χ., οι ηγεμόνες της πόλης αμφισβήτησαν τη ρωμαϊκή κυριαρχία και έφτιαξαν τη δική τους «αυτοκρατορία» που εκτεινόταν από την Τουρκία στην Αίγυπτο.
ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΛΜΥΡΑ 1
Ο Θεός Βάαλ-Δίας στην Αρχαία Παλμύρα
Ο θεός Βάαλ-Δίας σύμφωνα με την μυθολογία ήταν ο μεγαλύτερος θεός των Χαναναίων και των Φοινίκων, αλλά και αρκετών σημιτικών λαών της Εγγύς Ανατολής και της βόρειας Αφρικής, όπως των Βαβυλωνίων, Μωαβιτών κ.α. Σύμφωνα με την μυθολογία των Χαναναίων ο Βάαλ ήταν γιος του θεού Ελ. Ήταν προστάτης της γεωργίας, της γονιμότητας και των κατοικίδιων ζώων. Ο Βάαλ εικονιζόταν ένοπλος, με δόρυ στο χέρι και με ένα φωτοστέφανο γύρω από το κεφάλι του, σύμβολο πιθανώς του Ήλιου. Άλλοτε τον παρίσταναν με κέρατα βοδιού κι άλλοτε σαν γυναίκα με μεγάλους μαστούς και κρατώντας στο χέρι περιστέρι. Σύμβολο του Βάαλ ήταν ο χρυσός ταύρος.
Ο Βάαλ είναι το πρόσωπο όπου κορυφώνεται η αντίληψη για έναν ευεργέτη θεό όσο και για έναν ήρωα-πολεμιστή. Ήταν ο κυρίαρχος του κεραυνού της αστραπής και της καταιγίδας και κρατούσε ένα βαρύ ρόπαλο φτιαγμένο από πέτρα. Του αποδίδονταν χαρακτηριστικά ουράνιας θεότητας (η βροντή ήταν η φωνή του, οι κεραυνοί τα βέλη του και ήταν εκείνος που έστελνε τη βροχή στη Γη). Από ειρηνική θεότητα εξελίχθηκε σιγά-σιγά σε πολεμική και διαδόθηκε από τους Φοίνικες σε όλες τις ακτές της Μεσογείου. Αρχικά ήταν θεότητα αρσενική και θηλυκή μαζί, αργότερα όμως χωρίστηκε στον αρσενικό Βάαλ, και στη θηλυκή θεότητα και σύζυγό του Βααλάθ. Σε άλλους λαούς σύζυγος του Βάαλ ήταν η Αναΐς.
Κάποιοι ταύτισαν τον Βάαλ με τον Μολώχ, ενώ οι αρχαίοι Έλληνες τον ταύτισαν με τον Κρόνο και με τον Δία, ενώ στα ελληνικά κείμενα αναφέρεται ως Βήλος
Ο ΒΑΑΛ
Ιστορικά-Αρχιτεκτονικά Χαρακτηριστικά του Ναού
Ο ναός του Βάαλ-Δία είναι ο πρώτος αρχαίος ναός της ρωμαϊκής περιόδου. Θεωρούνταν ως ένα από τα πιο γνωστά μνημεία της αρχαιότητας παγκοσμίως.
Ο ναός ξεκίνησε να ανοικοδομείται το 32Μ.Χ. και ολοκληρώθηκε έναν αιώνα αργότερα (132 μ.Χ.) από τον αυτοκράτορα Αδριανό. Κτισμένος σύμφωνα με τις προσταγές της τοπικής αρχιτεκτονικής, είναι αφιερωμένος στον Βάαλ, έναν από τους σημαντικότερους θεούς των Βαβυλωνίων.
Ο ναός ορθώνεται στο κέντρο μιας τεράστιας τετράγωνης αυλής, η οποία περικλείεται από μια διπλή σειρά από 268 κολώνες με κορινθιακά κιονόκρανα. Η αισθητική του επιβλητικού κτίσματος παραπέμπει σε ιερό μνημείο ανατολίτικης θρησκευτικής τεχνοτροπίας.
ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΛΜΥΡΑ 4
ΑΡΧΑΙΑ ΠΑΛΜΥΡΑ
Σημαντικά μνημεία που επίσης βρίσκονται σε Κίνδυνο!
Πέρα από την καταστροφή του Ναού του Βάαλ -Δία στην Αρχαία Παλμύρα εκτεθειμένα στο έλεος της I.S.I.S και άλλα πολύ σημαντικά μνημεία αναγνωρισμένης πολιτιστικής αξίας όπως είναι τα εξής:
Α)το Καλοδιατηρημένο Θέατρο της Παλμύρας, έργο του 2ου μ.Χ. αιώνα.
Α)το Καλοδιατηρημένο Θέατρο της Παλμύρας, έργο του 2ουΜ.Χ. αιώνα.
 Β)Το Αραβικό Κάστρο Qala’at ibn Maan
Β)Το Αραβικό Κάστρο Qala’at ibn Maan
Δ)Οι Κατοικίες της Συριακής ερήμου κτισμένες με την Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική «Χαράν»
Η Πολιτιστική Κληρονομιά σε Θεσμικό Επίπεδο!
Η Πολιτιστική Κληρονομιά («εθνική κληρονομιά» ή απλά κληρονομιά) είναι το κληροδότημα από φυσικά αντικείμενα (πολιτιστική ιδιοκτησία-περιουσία) και από άυλα χαρακτηριστικά μιας ομάδας ή κοινωνίας, τα οποία έχουν κληροδοτηθεί από τις παλαιότερες γενιές και διατηρούνται στο παρόν ενώ παράλληλα παραχωρούνται στο μέλλον για να επωφεληθούν οι επόμενες γενιές. Ο όρος Πολιτιστική Κληρονομιά περιλαμβάνει τον απτό πολιτισμό (όπως κτίρια, μνημεία, τοπία, βιβλία, έργα τέχνης και τεκμήρια), τον άυλο πολιτισμό (όπως τη λαογραφία, τις παραδόσεις, τη γλώσσα και τη γνώση) και τη «φυσική» κληρονομιά, που περιλαμβάνει σημαντικά πολιτιστικά τοπία και βιοποικιλότητα. Η σκόπιμη ενέργεια της διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς από το παρόν για το μέλλον, είναι γνωστή ως Διατήρηση (Preservation)(American English) ή συντήρηση Conservation (British English),ΑΝ και αυτοί οι όροι μπορεί να έχουν πιο συγκεκριμένο ή τεχνικό (technical) νόημα στα ίδια γενικά πλαίσια μιας άλλης διαλέκτου. Η πολιτιστική κληρονομιά είναι μοναδική και αναντικατάστατη, γεγονός το οποίο φορτίζει τον σύγχρονο πολιτισμό με την ευθύνη της διατήρησης και διαφύλαξης της. Μικρότερα αντικείμενα όπως έργα τέχνης και άλλα πολιτιστικά αριστουργήματα συλλέγονται από Μουσεία και γκαλερί. Στα πλαίσια αυτής της διαφύλαξης του πολιτιστικού αποθέματος, έγιναν επιτυχείς προσπάθειες για τη διατήρηση της «μελλοντικής κληρονομιάς»πολλών εθνών. Λαϊκοί οργανισμοί και πολιτικές ομάδες,όπως το διεθνές κόμμα της UNESCO απέκτησαν με επιτυχία την απαραίτητη στήριξη το εν λόγω έργο.
UNESCO LOGO
Επίλογος
Η Προστασία και η Ανάδειξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς αποτελεί δέσμευση και υποχρέωση του κάθε ανθρώπου που ζει και αναπνέει σε αυτό το πλανήτη που ονομάζεται Γη!
Η έννοια της Πολιτισμικής Κληρονομιάς αποτελούσε αποτελεί και θα συνεχίσει πάντα να αποτελεί δημιούργημα του ίδιου του ανθρώπου καθώς και κτήμα του. Ας μην ξεχνάμε και μια έκφραση που είχε ειπωθεί από τους Αρχαίους Έλληνες Φιλόσοφους ότι :
» Η Εναρμόνιση του Ανθρώπου με το Φυσικό του Περιβάλλον τον οδήγησε στο Μεγαλύτερο του Επίτευγμα που δεν είναι άλλο από τον Πολιτισμό «
Οπότε θα πρέπει όλοι οι άνθρωποι θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούμε , να ενεργοποιηθούμε , να κινητοποιηθούμε και να διαμαρτυρηθούμε για την υπάρχουσα τραγική κατάσταση η οποία επικρατεί στην Αρχαία Πόλη της Παλμύρας στην περιοχή της Συρίας καθώς επίσης η βεβήλωση και η καταστροφή των σημαντικών μνημείων μεγάλης Ιστορικής ,Αρχαιολογικής και Πολιτιστικής αξίας!
Να θυμάστε ότι ο Πολιτισμός ενώνει και ενωμένοι μπορούμε και να προστατεύσουμε, να διαφυλάξουμε αλλά και να αναδείξουμε της Πολιτιστική μας Κληρονομιά σε όλο τον κόσμο – αρκεί βέβαια να υπάρχει ενσυνείδηση , πίστη ,θέληση και υπευθυνότητα και όλα μπορούν να γίνουν! Μόνο να μην το συνειδητοποιήσουμε και το αντιληφθούμε αργά..δείτε τι συμβαίνει γύρω μας , πρέπει να σταματήσει αυτό που γίνεται πρώτα από όλα γιατί χάνονται ανθρώπινες ζωές ( = η μεγαλύτερη ανθρώπινη απανθρωπία) και γιατί καταστρέφεται η Παγκόσμια Πολιτιστική μας Κληρονομιά !
*Περίσος Νικόλαος
Ειδικότητα:Πολιτισμιολόγος
Θεματική Ενότητα : Η Αρχαία Παλμύρα εκπέμπει S.O.S
Αποκλειστική Δημοσίευση στο Site:www.hellasforce.com
Πηγές Βιβλιογραφίας από το Internet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

To μπλόκ " Ελληνικές Φωνές" είναι υπεύθυνο μόνο για τα δικά του σχόλια κι όχι για αυτά των αναγνωστών του...Eπίσης δεν υιοθετεί απόψεις από καταγγελίες και σχόλια αναγνωστών καθώς και άρθρα που το περιεχόμενο τους προέρχετε από άλλες σελίδες και αναδημοσιεύονται στον παρόντα ιστότοπο και ως εκ τούτου δεν φέρει οποιασδήποτε φύσεως ευθύνη.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...